AMT

Van schrijven naar klinken!

Partituren ontdekken en inzicht verwerven...

Wil je graag zelf je eigen muziek schrijven?

Wil je eerder of eveneens arrangementen leren maken?

Heb je interesse om meer inzicht te krijgen in de geheimen van de componist?

Dan is deze cursus geschikt voor jou!

 

AMT/MT (Algemene Muziektheorie

Harmonieleer - Partituur-analyse

 

 

In de cursus “Algemene Muziektheorie”  afgekort tot AMT  (3 jaar middelbare graad) en MT   (3 jaar hogere graad) worden de verschillende akkoorden en hun onderlinge  verbindingen bestudeerd.

Niet ‘zomaar’ worden akkoorden na mekaar gezet. Er is wel degelijk een duidelijk systeem dat door iedereen beoefend kan worden.

Men sprak vroeger van “harmonieleer”. Het zijn geen toverformules voor enkelingen. Ze zijn er voor iedereen!

Naast het leren schrijven van melodieën op gegeven baslijnen of, net andersom, leren baslijnen schrijven op bestaande melodieën is er ook de vrijheid van het eigen werk.

In de achtereenvolgende jaren komen eveneens de grondakkoorden, omkeringen, dominant-septiemakkoorden, nevenseptiemakkoorden, alteraties en versieringsakkoorden aan bod. De kennis van de modulatieleer is een must voor elk muziekliefhebber.

Vanuit eenvoudige tot, zeer geleidelijk aan, moeilijker analyses van belangrijke werken uit de muziekliteratuur onderzoeken we de bouwstenen van de tonale muziek.

Wat schrijft Bach hier? Mozart? Brahms? Maar net zo goed knappe songs , filmmuziek en andere tonaal verklaarbare muziek kunnen een plaats krijgen.

Deze elementen kunnen we gebruiken om zelf composities of arrangementen te maken en deze eventueel via een muzieknotatie-programma vorm te geven zodat iedereen een klankvoorstelling kan maken, ook als je geen piano of een ander akkoordinstrument bespeelt  Of gewoon als verrijking van je muzikale kennis !

Ook is er, voor de liefhebbers, ruimte om te experimenteren met moderne toonsystemen.

Naargelang de interesse van de leerling, kunnen er andere accenten worden gelegd.

De lessen (elke les is 1 uur)  worden individueel (tot max 4per groep) gegeven.

 

leraar: Dirk De Nef